KLAAR OM TE LEREN?
Ontdek wat er allemaal komt kijken bij een tunnelrenovatie en hoe je vanuit jouw rol een bijdrage kunt leveren aan een succesvol resultaat.
BESCHIKBARE MODULES:
CONTACT
T: 085 4862 410
info@cob.nl
LOCATIE
Van der Burghweg 2
2628 CS Delft
2628 CS Delft
Meer weten over duurzaamheid?
Bekijk module 6 'Duurzaamheid'.
Meer weten over assetmanagement?
Bekijk module 11 'Assetmanagement'.
Meer weten over de Nederlandse Tunnelwet?
Ga naar de volgende site
Meer weten over de veiligheidswaarbogen en beheermaatregelen?
Ga naar de volgende site
Meer weten over de categorieën van de Nederlandse tunnels?
Ga naar de volgende site
Meer weten over spoortunnels
Hier komt ook een module over.
Meer weten over de werking hiervan?
Bekijk module 8 'Installaties'.
Kwalitatieve risico analyse
De QRA beschrijft de veiligheidsrisico's voor weggebruikers die door de tunnel rijden. We drukken dit uit in kansen en gevolgen, waar een groepsrisicocurve uit voortkomt. We toetsen de veiligheidsrisico’s om te zien:
-
of we voldoen aan wettelijke normen
-
wat het effect is van veiligheidsmaatregelen
Bron: Rijkswaterstaat
Meer weten over Microrenovaties?
Bekijk module 5 'Renovatiemethoden'.
Meer weten over de handreiking logistiek bij tunnelrenovatie
Ga naar de volgende site
Kwalitatieve risico analyse
De QRA beschrijft de veiligheidsrisico's voor weggebruikers die door de tunnel rijden. We drukken dit uit in kansen en gevolgen, waar een groepsrisicocurve uit voortkomt. We toetsen de veiligheidsrisico’s om te zien:
-
of we voldoen aan wettelijke normen
-
wat het effect is van veiligheidsmaatregelen
Bron: Rijkswaterstaat
Wat zijn activiteit overstijgende risico's?
-
Het zijn risico’s die bij meer dan één specifieke activiteit van toepassing kunnen zijn
-
Het zijn risico’s die ontstaan door het combineren van meerdere activiteiten die gelijktijdig of achtereenvolgend worden uitgevoerd
-
Het zijn risico’s die beïnvloed worden door het omsloten karakter van een tunnel
Meer weten over de NSVV Richtlijn Tunnelverlichting 2023
Ga naar de volgende site
Meer weten over de veiligheidsprincipes?
Bekijk module 2 'Tunnelveiligheid'.
Meer weten over de evaluatie van het ingebruiknameproces door COB?
Ga naar de volgende site
Meer weten over de categorieën van de Nederlandse tunnels?
Ga naar de volgende site
OTO (Opleiden, Trainen en Oefenen)
OTO (Opleiden, Trainen en Oefenen) zal bij een wijziging van gebruik (een vorm van een wezenlijke wijziging) altijd hernieuwde aandacht behoeven. Hierbij valt te denken aan veranderingen in het vluchtconcept, de bediening of de hulpverlening. Het tunnelpersoneel en de hulpverlening moet worden opgeleid, getraind en geoefend met betrekking tot deze wijzigingen.
Veiligheidsnorm
De veiligheidsnorm sluit aan bij de extra risico’s die de weggebruikers in een tunnel lopen, bij met name een brand of een incident met gevaarlijke stoffen, omdat de tunnel een omsloten ruimte is. Het is daarom een norm voor het toegestane groepsrisico: de toegestane kans dat een bepaald aantal mensen tegelijkertijd overlijdt door een incident in de tunnel. De norm bedraagt 0,1 / N2 per kilometer tunnelbuis per jaar, waarbij “N” het aantal slachtoffers is (N > 10) en waarbij de uitkomst van deze formule de toegestane kans is. Door de keuze N > 10 in deze formule richt de toets zich dus alleen op de extra slachtoffers die vallen door een brand o.i.d. De “normale” verkeersslachtoffers, die ook buiten de tunnel op de open weg voor kunnen komen, blijven bij de veiligheidsnorm buiten beschouwing. Uiteraard moet de verkeersveiligheid in de tunnel ook voldoen, dus hier moet bij het wegontwerp rekening mee worden gehouden.
Meer weten over de Waaslandtunnel?
Download het document hieronder.
Lange droge perioden maken dat rioleringen en putten vol rommel komen te zitten en dat residu gaat aankoeken. Als het dan ineens heel veel gaat regenen kan water niet weg en ontstaat overlast. Juist bij droge perioden moet je dus goed schoonhouden.
Ook hebben we in pompkelders een zogenaamde waterslot (sifon) om te voorkomen dat schadelijke gassen via de kelder in de andere verkeersbuis kunnen komen. We zullen dus moeten zorgen dat deze slots wel gevuld blijven.
Meer weten over de Schreudersprijs die voor deze tunnel is uitgereikt?
Ga naar de volgende site
ISO 55000
Voor assetmanagement zijn algemene principes vastgelegd, die in elke asset-georiënteerde organisatie voorkomen. Deze principes zijn vastgelegd in de wereldwijde norm voor assetmanagement onder de verantwoordelijkheid van de International Organization for Standardization (ISO).
ISO 55000 geeft algemene informatie over assetmanagement en informatie over de terminologie die van toepassing is.
Meer informatie vind je in het groeiboek Assetmanagement tunnels.
ISO 55000 geeft algemene informatie over assetmanagement en informatie over de terminologie die van toepassing is.
Meer informatie vind je in het groeiboek Assetmanagement tunnels.
Meer weten over deze geleerde lessen?
Ga naar het Groeiboek Renoveren
Meer weten over hoe het afzinkproces in zijn werk gaat?
Bekijk de volgende video
Wat is slappe grond?
Veen- en kleigrond vormen slappe bodems. Deze grond is gevoelig voor:
1. Zettingen: de grond zakt langzaam in, wanneer hier gewicht op wordt geplaatst zoals huizen, wegen en tunnels.
2. Maaivelddaling: het zakken van het grondoppervlak door bijv. het wegpompen van water of doordat de bodem inklinkt.
1. Zettingen: de grond zakt langzaam in, wanneer hier gewicht op wordt geplaatst zoals huizen, wegen en tunnels.
2. Maaivelddaling: het zakken van het grondoppervlak door bijv. het wegpompen van water of doordat de bodem inklinkt.
Meer weten over tunnelveiligheid?
Bekijk module 2 'tunnelveiligheid'.
Meer weten over conditionering bij tunnel(renovatie)?
Open het COB-kennisdocument Conditionering tunnel(renovatie)
